Premisa

În contextul pandemiei Covid-19 în mai toate sistemele de învățământ, rutinele și practicile care au fost în vigoare de zeci de ani au fost schimbate peste noapte. Educația, care se bazează pe relațiile umane, a fost puternic afectată, la fel și viața a milioane de profesori, elevi, părinți și directori de școli din întreaga lume. Cum ajută mentalitatea deschisă în educație să ne adaptăm în noul context. Cum putem face trecerea de la stres la mindfulness?

Calitatea predării este determinată nu doar de „calitatea” profesorilor – deși acest lucru este foarte important – ci și de mediul în care aceștia lucrează. Profesorii capabili nu își vor atinge neapărat potențialul în condiții în care nu li se oferă sprijin adecvat sau provocările și recompensele nu sunt poate suficiente, se spune într-un studiu OECD realizat în acest an.

Un element cheie în această ecuație este starea de bine a profesorilor,  o stare emoțională pozitivă care combină nevoile și așteptările personale atât ale dascălilor, cât și ale elevilor . Starea de bine a profesorului și satisfacția la locul de muncă influențează puternic comportamentul acestuia și sunt legate pozitiv de climatul școlar, de clasă și de realizările elevilor. Cercetările arată, de asemenea, o relație pozitivă între motivația profesorilor și performanța și starea de bine a cursanților dar și în prevenirea abandonului școlar. Este crucial ca profesorii să primească sprijinul de care au nevoie pentru a-și continua activitatea în cele mai bune condiții.

Starea de bine a profesorilor nu poate fi atinsă doar prin participarea la ateliere sau cursuri de formare, este un proces pe termen lung, care necesită reflecție, o abordare consecventă și introducerea și experimentarea cu practici mai constructive. Conceptul de mindfulness aplicat în educație are beneficii multiple atât pentru profesori cât și pentru elevi dezvoltând empatia, îmbunătățind atenția,  concentrarea dar și comunicarea și abilitățile sociale..

“Este timpul ca noi înșine să ne îngrijim de această stare de bine, să fim conștienți de valoarea pe care o avem în fața elevilor noștri, să găsim instrumente ce ne vor ajuta să gestionăm nivelul de stres în mod eficient, să ne extindem creativitatea, să ne îmbunătățim abilitățile de comunicare, să ne creștem conștiința de sine ce se referă la valori, nevoi, corp, emoții, gânduri și modele de comportament”– spunea Adriana Bârcean, profesor facilitator în mentalitate deschisă în educație,  într-un articol despre starea de bine a profesorilor în 2018, la fel de actual și astăzi, la final de 2020.

Să înțelegem că ”schimbarea în educație (fie că suntem dascăli sau elevi) are un singur nume: dragoste”, așa cum ne spune Anca Tîrcă, specialist în educație, unul dintre invitații noștri din cadrul conferinței din 12 decembrie. 

Urania Cremene va fi alături de noi pentru a discuta despre cele 3 nevoi psihologice de bază iar Simona Baciu și Gilda Scarfe ne vor învăța cum să devenim Profesori fericiți în România.