Revoluția mentalității în educație – Parteneriatul elev-profesor-părinte

Pentru a participa vă rugăm să vă înscrieți aici: https://online.superteach.ro/conferinta27martie

Premisa

Educația unui elev reprezintă un efort de echipă. Dăruirea din partea profesorilor, a părinților și bineînțeles a elevilor este una dintre valorile principale care contribuie semnificativ în cadrul procesului educațional și implicit în creșterea șanselor de succes. Fiecare latură a acestui triunghi echilateral educațional are rolul său important, în egală măsură.

Elevul trebuie să fie interesat de învățare într-un mod autentic, dar și să depună efortul necesar pentru a-și atinge potențialul.

Profesorul trebuie să faciliteze implicarea elevilor în învățare, să stârnească și să mențină apetitul pentru învățarea pe parcursul întregii vieți, făcând experiența interesantă, inspirațională și plină de satisfacții.

Părintele este cel care pune fundamentul, crescând copii deschiși și receptivi la educație. În același timp, părintele este cel care sprijină copilul încă din primii ani de viață să devină o persoană generoasă, responsabilă și empatică.

În timp ce profesorul modelează în special parcursul academic al elevului, părinții sunt cei care transmit valorile. Dacă părinții reușesc să își îndeplinească acest rol, copilul ajunge la școală dornic să învețe, înțelegând importanța educației. Părinții și profesorii devin astfel parteneri de învățare ai elevului. Dacă oricare dintre aceste părți din triunghi nu se implică suficient, lucrurile riscă să se destrame.

Deși elevii pot comunica zilnic atât cu profesorii, cât și cu părinții lor, din păcate, colaborarea dintre părinți și profesor este în cele mai multe dintre cazuri lacunară și nu asigură suportul necesar elevului, fapt care se degradează pe măsură ce elevul crește.

În contextul pandemiei Covid-19 și a școlii online, părintele a intrat de multe ori în clasa virtuală, asistând la procesul educațional. A preluat multe din sarcinile profesorului în ceea ce privește disciplinarea copilului, stabilirea unui program riguros dar și a unui cadru propice de învățare. Studiul Vocea SuperTeach @Parinti realizat în luna mai 2020 ne arăta că 45% dintre cei peste 3000 de părinți care au răspuns chestionarului au acordat mai mult ajutor în învățare copiilor și s-au implicat mai mult în organizarea de activități recreative pentru aceștia, o treime dintre aceștia considerând acesta ca fiind un aspect pozitiv al regulilor impuse în pandemie.

Când părinții fac parte din procesul de comunicare, ei pot deveni liderii triunghiului și se pot asigura că pot alinia mai bine ceea ce se întâmplă acasă cu ceea ce se întâmplă la școală. Ajută la crearea unui sistem de feedback atunci când părintele știe ce se întâmplă. Îi ajută să răspundă la întrebarea „Practică ceea ce îl învăț eu acasă?”

  • Cum implicăm părinții în procesul de educare al elevilor?
  • Cum putem aplica principiile mentalității deschise în a menține echidistantă relația elev-profesor-părinte, astfel încât fiecare să-și îndeplinească atribuțiile cât mai bine?
  • Cum folosim tehnologia pentru a îmbunătăți relația dintre părinți și profesori în favoarea elevului?
  • Cum putem crea un parteneriat între elev-profesor-părinte pe tot parcursul școlar al copilului, parteneriat care să-l ajute să-și maximizeze potențialul de dezvoltare?
  • Cum poate asigura managementul școlar sau sistemul educațional crearea acestui parteneriat?

Iată câteva întrebări de la care vom porni pentru a găsi echilibrulu în relația elev-profesor-părinte, în Conferința SuperTeach din 27 Martie – ”Revoluția mentalității în educație – Parteneriatul elev – profesor – părinte”.