Peste 400 de profesori au participat la Conferința”Provocările viitorului în educație”, organizată de Asociația SuperTeach, în parteneriat cu Primăria Municipiului Târgu Jiu, la invitația Otiliei Cercel – profesor la Colegiul Național „Ecaterina Teodoroiu” și Liceul Energetic, Târgu-Jiu. Evenimentul a avut ca obiectiv creșterea percepției valorii principiului de mentalitate deschise în rândul cadrelor didactice, urmărind schimbarea paradigmei clasice în educație: să vedem în incertitudini oportunități și nu pericole. Așadar, discuțiile s-au purtat în jurul nevoii de a afla care sunt provocările viitorului în educație, ce rol au cei 4C: colaborare, comunicare, creativitate și gândire critică, precum și cum se implică mediul de afaceri și autoritățile în susținerea sistemului educațional românesc.

Educație centrată pe predarea pentru învățare, nu pentru notare

Dana Constantinescuinspectorul școlar general al ISJ Gorj, a vorbit despre privilegiul profesorilor ”de a lucra cu minți și suflete pure”, referindu-se și la actualul sistem de notare care ”trebuie echilibrat”: ”Nu cred că un elev ar trebui notat la desen sau la sport, dar nici la religie. Nu putem da note talentului, este ca și cum lui Picasso i-am da nota 10, iar unui elev care nu este la fel de talentat, ar trebui să îi dăm nota 2”. ”Eu cred că educația ar trebui centrată pe predarea pentru învățare, nu pe predarea pentru testare”, a mai precizat inspectorul.

O comunitate în care profesorii se sprijină reciproc

Prezenți pe scena de la Târgu Jiu, profesorii SuperTeach, facilitatori de Mentalitate Deschisă în Educație (MDE) Ovidiu Bădescu, Adriana Bârcean și Laura Nicoară le-au relatat dascălilor din sală schimbările prin care au trecut odată cu absolvirea Programului MDE și motivul pentru care se implică în creșterea comunității profesorilor cu mentalitate deschisă. ”Eu am simțit că SuperTeach este locul în care trebuie să fiu, locul în care și ceilalți au probleme ca mine și unde pot găsi sprijin”, a spus Ovidiu Bădescu – profesor de matematică. La rândul său, Adriana Bârcean – profesor de engleză la Palatul Copiilor Deva, a precizat că impactul maxim al cursului asupra sa a fost ”în relația mea cu mine însămi, m-a ajutat să mă validez eu pe mine, să-mi văd măreția pentru ca apoi să o văd și pe a celorlalți”. Laura Nicoară – director adjunct la Școala Gimnazială „Andrei Șaguna” din Deva, a adăugat: ”Drumul meu către SuperTeach a început într-un moment în care simțeam că nu se mai poate face nimic pentru educație și pot să spun că cel mai mare câștig al faptului că sunt în acest proiect sunt prietenii și comunitatea din care fac parte. Simt că nu mai sunt singură și sunt mult mai curajoasă în tot ce fac”. ”Programul de Mentalitate Deschisă în Educație ar trebui urmat în primul rând de către directorii școlilor care ar fi important să înțeleagă că școala înseamnă echipa, profesorii, oamenii cărora trebuie să le știe și să le înțeleagă nevoile”, a mai spus Nicoară.

George Năzăreanu, profesor naturalist și absolvent al Programului Mentalitate Deschisă în Educație, a vorbit despre joc, cel mai eficient mod prin care copiii învață. Profesorul dezvoltă proiecte inovatoare, bazate în principal pe educația în natură și experiențe autentice de învățare: ”Un copil educat numai la școală este un copil needucat. Clasa este un mediu artificial, de aceea este important să le oferim copiilor posibilitatea de a-și dezvolta abilitățile în natură, acolo unde ne jucăm, explorăm, ne conectăm”.

Mesaj către profesorul drag: ”Vă mulțumesc pentru că mereu îmi spuneți că voi reuși în viață și că nu notele mă definesc!”

Vocea copiilor a fost reprezentată pe scena conferinței de 7 elevi din Târgu Jiu care au punctat nevoile, așteptările și dorințele lor în ceea ce privește educația și relația cu profesorii: ”Am vrea ca profesorii și adulții, în general, să înțeleagă că și noi avem probleme. Chiar dacă suntem copii, și noi avem nevoie de înțelegere”, a spus unul dintre copii. Elevii au vorbit despre ”teama sau rușinea de a comunica cu unii profesori”, despre ”neacceptare” și despre ”lipsa de comunicare dintre elevi și unii dascăli”.  Ce notă ar da copiii sistemului de educație, dacă notarea ar fi de la 1 la 6? Elevii prezenți la conferință au fost de acord că educația românească ar primi o notă de 3.

Mediul de afaceri a fost prezent la Conferința SuperTeach Târgu Jiu pentru a-și declara sprijinul pe care îl oferă profesorilor, școlii, pentru transformarea educației românești.

Paul Handro, Director Zonal Retail în cadrul Băncii Comerciale Române, le-a prezentat dascălilor proiectul ”Școala de Bani”, ”prin care ne dorim să ajutăm profesorii să le ofere elevilor o învățare interactivă, așa cum își doresc aceștia”. ”Pentru fiecare profesor și fiecare elev este important să știe cum să își gestioneze banii în diferite etape ale vieții”, a mai spus Handro.

Invitată în cadrul conferinței de sâmbătă, Hilde Brandl  – fondator Unith2b Architects și Membru al Coaliției pentru Dezvoltarea României, le-a prezentat profesorilor o nouă perspectivă pentru crearea unei stări de bine și de învățare atât pentru profesori, cât și pentru elevi: prin arhitectură și design. ”Școlile din multe țări reușesc să inducă dialogul, calmul și creativitatea exact prin spațiile școlare realizate, prin cromatica sălilor de curs, prin calitatea materialelor folosite. În România, majoritatea școlilor folosesc prea multe culori și prea stridente, au spații care nu stimulează creativitatea și respectul de sine al elevului și profesorului, nu au lumina naturală, nu există spații de socializare sau de joacă potrivite. Totul este mult prea îngust, închis, colorat”, a spus antreprenorul, încurajând profesorii să acorde o atenție sporită și acestui aspect, chiar și prin modificarea pas cu pas a clasei și spațiului unde se realizează învățarea.

Dragoș Anastasiu, co-fondator SuperTeach a subliniat ”momentul crucial” în care ne aflăm, odată cu discutarea noii legi a educației și înființarea alianței ”O voce pentru educație”. ”Un demers cum este această alianță formată din 105 entități de tip ONG și business, 15 reprezentanți ai Ministerului Educației, reprezentant al Președinției României, profesori, părinți și copii nu a mai existat în România. Iar eu am speranțe că de această dată lucrurile vor fi altfel în ceea ce privește legea educației și modul în care va fi implementată”,a spus antreprenorul. Dragoș Anastasiu a anunțat că zilele acestea va fi lansat memorandumul pentru implementarea programului ”România educată”, care cuprinde peste 100 de puncte de reformă pentru modernizarea educaţiei preuniversitare. ”Din aceste puncte, 10 sunt marcate cu roșu, fiind la capitolul ”obligatoriu”, iar printre acestea se numără și finanțarea. Mediul de afaceri se va lupta pentru bugetul educației – ca acesta să fie de 4.7% din PIB sau 15% din bugetul României. Știm cum să facem bugete, să vedem ce anume nu e în regulă într-un buget, să ne luptăm pentru finanțare. Mediul de afaceri s-a trezit și spune acum: dacă nu investim azi în educație, vom investi mâine în penitenciare”. Totuși, co-fondatorul SuperTeach a ținut să sublinieze nevoia ca dascălii să se implice în reformarea educației. ”Nu există nicăieri în lume reformă de sus în jos. Nu se poate. Contează foarte mult ca voi, profesorii să vorbiți, să dezbateți cu mentalitate deschisă, să fiți rebeli și să vă gândiți la interesul elevilor căci fiecare dintre noi trebuie să contribuie la clădirea unei țări în care copiii să iubească să trăiască și să rămână”, a spus Anastasiu. Documentul va fi supus dezbaterii publice 10 zile după lansarea din această săptămână.