Peste 200 de profesori, antreprenori, reprezentanți ai autorităților locale și ai ONG-urilor, elevi și părinți au participat online și offline la Conferința SuperTeach Călărași de sâmbătă, 9 octombrie, pentru a demonstra că profesorul nu este singur, că face parte dintr-o comunitate puternică, o comunitate capabilă să genereze schimbare și evoluție în educație. Puterea comunității, puterea lui ”Împreună” este infinit mai mare decât cea a lui ”Eu, singur”, au arătat toți participanții la prima conferinta SuperTeach Călărași, organizată sub bagheta Florinei Grozavu – facilitator Mentalitate Deschisă în Educație și liderul comunității SuperTeach Călărași.

Comunitatea din preajma dascălilor – antreprenori, părinți, ONG-uri, companii, copii și alți dascăli.

Răspunzând chiar la întrebarea umbrelă a conferinței, ”Profesorul singur?”, Dragoș Anastasiu, co-fondator SuperTeach, a asigurat profesorii că ”nu sunteți singuri, sunt aici lângă voi autorități și antreprenori, părinți, copii, alți profesori care își doresc schimbarea. Vă spun cu mâna pe inimă că putem schimba lucrurile dacă nu mai așteptăm ca schimbarea să vină de la minister, de la inspectorat, de la copii, de la părinți, de la nimeni altcineva. Noi putem să schimbăm. Fiecare dintre noi poate să schimbe. Acesta este spiritul antreprenorial pe care vrem să vi-l transmitem vouă, dascălilor”.

”Educația copilului începe acasă, continuă la școală, iar rolul părintelui nu se oprește la poarta școlii. Trebuie să vă fim sprijin și împreună trebuie să găsim calea cea mai bună pentru împlinirea copiilor”, a punctat și Iuliana Constantinescu, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți, adăugând: ”Mie îmi place foarte mult un proverb japonez care spune că în fața împăratului numai profesorul nu se închină pentru că fără profesori nu ar exista împărați”

Simona Beldiman, Fundraising Manager la Organizaţia Narada, a prezentat o altă latură a comunității create în jurul dascălilor, și anume aceea a proiectelor lansate în ultimii ani de organizații non-profit în sprijinul școlii, a elevilor și profesorilor. Simona a vorbit despre HartaEdu, platformă ce oferă profesorilor și tuturor persoanelor interesate să semnaleze situațiile de urgență din sistemul de învățământ, indiferent de natura lor, urmând ca acestea să se încerce a fi rezolvate prin implicarea mediului de business. Peste 18.000 de unități școlare ale sistemului public de educație primesc prin intermediul HartaEdu.ro un instrument de semnalare a necesităților pe care le au, după cum o demonstrează sutele de alerte prezente deja pe platformă de la lansare până în prezent.

Ionut Stanimir, Director de Marketing & Comunicare BCR, a reprezentat în cadrul Conferinței SuperTeach Călărași mediul privat care se implică de mulți ani în proiecte de educație, dedicate adulților și copiilor. Stanimir le-a vorbit dascălilor despre ”Școala de bani”, programul național de educație financiară al Băncii Comerciale Române care se adresează tuturor categoriilor de vârste (adulți, adolescenți și copii) și care își propune să contribuie la creșterea gradului de educație financiară din țară. Profesorii sunt invitați să își înscrie elevii pentru a participa la aceste cursuri pe www.scoaladebani.ro.

Georgeta Pânișoară, doctor în psihologie, autor, trainer și speaker în domeniul parentingului și a psihologiei învățării, a subliniat importanța exersării gândirii pozitive și a stării de bine. Starea de bine ne ajută să avem o sănătate mai bună, productivitate, impact pozitiv asupra copiilor, management mai bun al stresului, creșterea satisfacției personale sau la locul de muncă și o calitate mai bună a vieții. De aceea, Pânișoară le-a oferit profesorilor prezenți la Conferința SuperTeach Călărași exemple concrete și exerciții prin care atât ei, cât și elevii acestora, pot obține o stare mai buna. ”Copiii trebuie învățați cum să se gândească la lucrurile pozitive din viața lor, prin exerciții și jocuri”, a spus Georgeta Pânișoară. 

Profesorii și responsabilitatea lor față de comunitate 

Pornind de la realitatea că uneori dascălii resimt o anumită marginalizare la nivelul societății, Marcel Bartic – profesor și moderator radio – a vorbit despre rolul și statutul profesorului în comunitate. Uneori mă întreb dacă noi, profesorii, facem suficient prin ceea ce facem la clasă. Poate într-o societatea normală nu ar trebui să mă întreb acest lucru, însă nu trăim într-o lume normală, ci într-o lume al cărei sistem de valori este întors, este haotic. Haideți să facem noi mai mult, haideți să ieșim din zona de confort și să arătăm societății ce trebuie făcut”. În acest sens, Bartic a lansat un apel către profesori, de a fi alături de cei peste 70.000 de copii din România aflați într-o condiție medicală dificilă, copii cu boli incurabile, cu afecțiuni grave care nu își pot continua școala. ”Peste 90% din acești copii nu beneficiază de servicii de educație pentru că sunt mai mereu la spital. Aș vrea să avem mai mulți profesori care își rup cateva ore din timpul lor să facă voluntariat pentru acești copii, așa cum am văzut voluntari la Spitalul Fundeni, de exemplu”. Profesorii care doresc să ajute copiii cu probleme de sănătate se pot înscrie aici: https://www.asociatiamagic.ro/inscrie-magicpartener

Despre responsabilitatea fiecărui dascăl a vorbit și Dragoș Anastasiu, co-fondator SuperTeach, însă din altă perspectivă: ”Dincolo de curriculum, dincolo de orice obstacol, voi aveți posibilitatea să stați față în față 50 de minute cu copiii, nu părinții, nu inspectorul, nu altcineva. Și atunci vorbim despre capacitatea fiecăruia dintre voi de a vedea măreția din fiecare copil”, a adăugat antreprenorul. Ce înseamnă o lecție predată de un profesor în același mod pentru 30 de copii? ”Este ca și cum un medic ar trata un spital întreg cu același medicament, ar fi tragic.”, a punctat Anastasiu.

”Aveți curajul să faceți lucrurile altfel!”

”Absolut oricine poate să facă orice atâta timp cât se pune în situația de a face și a-i păsa de ceilalți din jurul său”, a spus Oana Mîndruț președinte al Asociației Life Education for All, una dintre cele trei inițiatoare ale proiectului ”Școala în Natură”, despre care le-a povestit și celor prezenți la conferința SuperTeach Călărași. Din donații și cu ajutorul sponsorilor, 7 școli au fost dotate cu mobilier și table interactive, computer și tablete, 32 de spații de învățare în aer liber au fost realizate în 16 școli din țară, 3 grădinițe și o sală de sport și o școală au fost reabilitate. ”Aveți curajul să faceți lucrurile altfel, să faceți lucrurile mult mai bine, vă sfătuiesc să petreceți cu copiii mai mult timp în aer liber decât o faceți acum pentru că elevii voștri vor fi mai fericiți. Și niciodată să nu credeți că sunteți prea mici, neputincioși sau prea singuri pentru a face anumite lucruri!”, a fost îndemnul Oanei către dascăli. Îndemnul său a fost însoțit de o parabolă motivațională despre importanța contribuției fiecăruia dintre noi la un plan mai mare, la ceva în care credem și unde putem ajuta atât cât ”putem duce în cioc”:

”La un moment dat, într-o pădure, izbucnește un incendiu devastator și toate animalele pădurii se străduiesc să ajute la stingerea focului Pasărea colibri, care este cea mai mica pasăre din lume, duce și ea în pliscul ei, o picătură de apă să stingă incendiul. Întâlnindu-se cu un leu, acesta se uită disprețuitor la ea și o întreabă ”ce faci tu, pasăre colibri, cu picătura aceasta de apă?”. Pasărea îi răspunde: „Eu îmi fac partea mea…”.

Lecții pentru acasă pe post de concluzii

Cu ce idei au plecat participanții la conferința SuperTeach Călărași ne-au transmis chiar ei, la finalul evenimentului: ”Îmi voi asculta și îmi voi respecta mai mult elevii”, ”Mă voi gândi și la ceilalți, voi încerca să am o mentalitate deschisă. Pentru îmbunătățirea predării voi folosi piramida influenței”, ”Egalitatea de șanse pt toți copiii”, ”Voi încerca să gândesc pozitiv, să lucrez mai mult în echipă, să fiu mai deschisă cu elevii”, ”Mă voi strădui să îi înțeleg mai bine pe copii, inclusiv pe cei năzdrăvani, fără a face discriminare între ei”. De asemenea, majoritatea profesorilor prezenți au mărturisit că vor încerca să iasă cât mai mult din clase, să organizeze lecții în natură și să încerce să ajungă cât mai mult la inima copiilor.