Cui se adresează atelierul?
Atelierul se adresează profesorilor de orice disciplină, care urmăresc să creeze în clasă un spațiu în care nu „se acoperă doar materia”, ci se descoperă profunzimea și vastitatea conținutului prin interogare, cu ajutorul unor tehnici precise de generare de întrebări.
Scurtă descriere a atelierului
Curiozitatea și entuziasmul descoperirii unor noi și noi perspective ar tebui să facă parte din bucuria învățării. În loc de asta, suntem prinși împreună cu elevii noștri într-un carusel amețitor al acumulării de cunoștințe. Noi, profesorii, avem uneori impresia, în sala de clasă, că suntem singurii care ne implicăm în învățare, iar elevii trec prin cele 50 de minute plutind într-un nor de plictiseală sau așteptând, cuminți, să li se predea , să li se spună ce au de făcut, să li se arate cum să procedeze la fiecare pas. Acest atelier își propune să întoarcă oglinda și elevul să redevină centrul procesului de învățare, un proces asumat pe deplin de elev. Dintr-un recipient pasiv să îl sprijinim să devină un agent activ, care investighează, descoperă, face corelații, formulează întrebări și cercetează pentru a afla răspunsuri, mânat nu de constrângeri externe, ci de o puternică motivație interioară. Când elevul simte că se contruiește pe sine prin învățare, că ceea ce descoperă îl transformă, pasiunea pentru cunoaștere va dinamiza ora de curs și va dezvolta abilitățile, atât de căutate azi, specifice gândirii critice prin procesele de analiză, sinteză, transfer și prelucrare de informații. Succesul în orice domeniu depinde de capacitatea de a problematiza, de a pune întrebări esențiale, de a interpreta date.
5 puncte cheie/teme ale atelierului
– Rolul esențial al întrebărilor în procesul de învățare.
– Taxonomii cognitive corelate cu tipologia întrebărilor,
– Ghid practic pentru formulare de întebări
– Prezentare de formate specifice lecțiilor care facilitează gândirea critică: seminarul Socratic, dezbaterea, conversația euristică.