Facilitator: Mihaela Frunză

  Mihaela Frunză este conferențiar dr. la Facultatea de Istorie și Filosofie de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca; predă un curs de Filosofie pentru copii pentru studenții care doresc să se familiarizeze cu metodele acestei discipline; coordonează primul Club de filosofie cu copiii din Cluj-Napoca, organizat lunar în toate filialele Bibliotecii Județene “Octavian Goga”. A coordonat două […]

Detalii despre Mihaela Frunză

Cui se adresează?

Profesori din învățământul primar; profesori din învățământul gimnazial; profesori care predau discipline umaniste (limba și literatura română, educație civică, educație socială, dezvoltare personală).

Scurtă descriere a atelierului

În acest atelier interdisciplinar, dorim să propunem câteva metode dezvoltate în literatura de specialitate a filosofie pentru copii (P4C) drept instrumente utile pentru profesorii din gimnaziu. Atelierul va propune metode și sugestii de activități desprinse din textele mai multor autori consacrați din domeniul filosofiei pentru copii (Matthew Lipman, Thomas Wertenberg, Peter Worley, Jason Buckley). Ne dorim ca participanții să poată utiliza cu ușurință aceste idei în practica lor cotidiană; și să împărtășească împreună cu elevii lor beneficiile acestor abordări.

În numeroase țări de pe glob, filosofia pentru copii reprezintă un domeniu ce se dezvoltă de câteva decenii, prin intermediul căruia se încurajează dezvoltarea atitudinilor reflexive și a gândirii critice a copiilor. Studii recente și metaanalize ale studiilor dezvoltate în ultimii ani demonstrează o creștere a performanțelor copiilor care participă la acest tip de întâlniri. Rezultate deosebite s-au observat, de asemenea, în rândul copiilor care provin din medii defavorizate. În România, filosofia pentru copii este la început, fiind o disciplină studiată la universitățile din Cluj, București și Timișoara.

5 puncte cheie/teme abordate în workshop

– filosofia pentru copii și dezvoltarea personală a copiilor

– comunitatea de dialog și rolul ei în dezvoltarea gândirii critice

– generarea de întrebări folosind „cadranul întrebărilor” (Ph. Cam)

– lectura ghidată (T. Wartenberg)

– rolul facilitatorului în filosofia pentru copii (M. Lipman, T. Wartenberg, P. Worley)

Agenda / Structură workshop

  1. Ce este și la ce folosește filosofia pentru copii?
  2. Rolul facilitatorului în filosofia pentru copii (M. Lipman, T. Wartenberg, P. Worley)
  3. Exemple de metode utile în lucrul cu copiii (M. Lipman, Ph. Cam, T. Wartenberg, P. Worley, J. Buckley)
  4. Ce am învățat? Ce pot aplica în clasă?